Pentingnya Cukup Tidur

Lately penulis rasa penat sangat. Asyik nak tidur je...Dan penulis tak dapat nak cari sebab apa. Bukan sebab tak ada idea nak cari sebab apa, tapi kerana faktor yang membuatkan penat dan asyik nak tidur tu banyak sangat...Apa-apa pun penulis hanya pastikan makan cukup supplement cukup dan tidur cukup-cukup. Kalau tak tidur bila ngantuk memang penulis akan jadi kelakar.

Tapi tu kisah penulislah. Tapi isu yang timbul di fikiran penulis ialah pentingnya cukup tidur.
Penulis baca dalam artikel-artikel dalam internet dan luar internet, badan kita memang perlukan rehat yang cukup untuk berfungsi secara optimum. Tapi penulis tak ingat lah penerangan saintifiknya. Cumanya masa tidur tu badan kita melakukan proses-proses tertentu yang diperlukan tubuh. Dan untuk cantik dan sihat, awet muda dll, dan juga fikiran cerdas kita kena cukup tidur.

Ada juga pernah kawan2 penulis dan penulis sendiri akibat mamai keluar pakai selipar sebelah lain sebelah lagi lain. Ada yang tertidur semasa memandu dan itu bahaya. Kalau tertidur depan tv tu biasa. Tertidur dalam bilik air, tertidur di meja makan dan antara selalu orang buat tertidur dalam kelas.

Masa penulis sekolah dulu, bila nak periksa mesti penulis pastikan tidur malam cukup. Sebab nak pergi periksa dengan otak yang segar. Nak perah otak kan. 😁 Biarpun nota tak habis baca lagi. Yang penting tidur. Itulah antara tips pelajar cemerlang hihihi... Of course kita kena solat hajat dan berdoa juga dan itulah yang utama.

Baiklah setakat ni dulu coretan penulis kali ni. Ada info fakta penulis akan tambah lagi. Bye dan Assalamualaikum.


Comments

Popular Posts